Het is belangrijk om processen binnen een organisatie te blijven optimaliseren en verbeteren. Gelukkig zijn er veel goede verbetermethoden die je kunnen helpen met het verbeteren van processen binnen jouw bedrijf. Hieronder vertellen we je meer over een aantal van die methoden, zodat je kunt beslissen welke het best binnen jouw bedrijf past.
Lean methode
De Lean methode is gefocust op het verminderen van verspilling het verhogen van de toegevoegde waarde binnen bedrijfsprocessen. Het uitgangspunt is hierbij de behoefte van de klant en de medewerkers zijn het meest belangrijk in het verbeterproces. Zij weten vaak precies wat klanten willen, maar ook waar ze juist niet van houden. Bij de Lean procesoptimalisatie staat samen verbeteren centraal.
Verbeteren met PDCA-cycli
De vier stappen van de PDCA-cyclus zorgen voor continue verbetering binnen een bedrijf. PDCA staat voor plan, do, check, act. Je maakt eerst een plan, voert het vervolgens uit en vergelijkt daarna de resultaten met je plan. Vervolgens kun je jouw plan bijsturen en start je aan een nieuwe PDCA-cyclus om de gewenste resultaten alsnog te behalen.
KPI-methode
Door het opstellen van de juiste KPI’s kun je als verbetermanager grote stappen maken. De KPI’s (kritieke prestatie-indicatoren) zijn variabelen om prestaties van afdelingen en ondernemingen te analyseren. Als bedrijfsdoelen concreet en meetbaar worden gemaakt met behulp van KPI’s per afdeling, wordt het makkelijker om de doelen te behalen.
Balanced scorecard
De balanced scorecard wordt vaak samen met strategy maps gebruikt om processen te optimaliseren. De vier perspectieven waar bij deze methode naar wordt gekeken, zijn financieel, klant, leervermogen en interne processen. Met behulp van zo’n balanced scorecard wordt het makkelijker om langetermijndoelstellingen van organisaties overzichtelijk te maken en uiteindelijk te behalen.
Procesoptimalisatie binnen jouw organisatie
Wil je binnen jouw organisatie aan de slag met procesoptimalisatie en verbetermethoden? Lees je dan vooraf goed in over alle verschillende methoden en technieken om er zeker van te zijn dat je start met een verbeterproces dat past bij jouw bedrijf.