Het shoppen in een fysieke winkel strijdt tegen het online shoppen in deze tijden. Laat je schouders niet hangen als winkelmanager. Jij en de ervaring in de winkel kunnen ervoor zorgen dat potentiële klanten de winkel binnenkomen en tevreden met hun product de winkel weer verlaten, waarna ze ongetwijfeld in de toekomst weer een bezoekje brengen. Zorg er dan ook voor dat de etalage ze naar binnen lokt.
Eerste indruk
Een eerste indruk maak je maar één keer. Het is dan ook belangrijk om met de buitenkant van het winkelpand goed te bekijken. Zijn de raamkozijnen netjes geverfd, de ramen schoon en ziet het er verzorgd uit? Probeer met de ogen van een nieuwe klant te bekijken wat je van de buitenpresentatie vindt. Zo is naast de verzorgdheid van de gevel, de raamkozijnen en de deuren ook de etalage van essentieel belang. Hiervoor is etalagemateriaal van goede kwaliteit nodig, maar ook de verlichting en inrichting zijn belangrijk. Denk goed na over het concept en het imago wat de winkel moet uitstralen.
Wees opvallend
Een klant schat binnen zeven seconden in of hij of zij wel of niet een winkel binnenloopt. De etalage moet dan ook gelijk de aandacht trekken. Bedenk in het verlengde van het concept van de winkel wat de boodschap in de etalage moet uitstralen. Het kiezen voor een thema kan hierbij helpen. Zo weet de klant gelijk om wat voor winkel het gaat waardoor de keuze snel kan worden gemaakt.
Interieur van de winkel
Nadat de klant eenmaal binnen is gelopen in de winkel, is het belangrijk om de sfeer in de etalage door te trekken naar het interieur van de winkel. De aankleding van tafels is daarbij bijvoorbeeld belangrijk, maar ook de verlichting en eventueel stoelen en banken als deze bij het imago van de winkel passen. Daarnaast kan ook geur veel doen aan de winkelbeleving. Zo wordt bijvoorbeeld de geur van citrusvruchten gekoppeld aan een geluksgevoel. Citroengeur zorgt ervoor dat klanten vrijgeviger zijn. Geuren zorgen er simpelweg voor dat er een bepaalde stemming in het humeur van de klant wordt geblazen.
Muziek
Het draaien van muziek kan net zoals geur, veel doen aan het verhogen van de omzet. Het afstemmen van de muzieksoort is essentieel. Het draaien van dancemuziek in een winkel die gericht is op ouderen van 65 jaar of ouder zal er niet voor zorgen dat de klanten langer blijven rondkijken. Verder is het volume van de muziek belangrijk. Te harde muziek kan ervoor zorgen dat sommigen de winkel sneller verlaten, terwijl het er ook voor kan zorgen dat klanten langer blijven. Het hangt er puur vanaf welke doelgroep je aan wil spreken. Wees dus bewust van het imago van de winkel en welke muzieksmaak daarbij hoort.