Een directiebeoordeling is het best om één keer per jaar uit te voeren. De directiebeoordeling kan worden uitgevoerd door de volgende stappen uit te voeren:
- De input krijgen door voorbereiding van de directiebeoordeling.
- Een oordeel vormen over het kwaliteitsmanagementsysteem.
- Output in de vorm van een managementreview.
Ben jij benieuwd naar de verdere uitleg bij de bovenstaande stappen? Lees dan snel verder.
Welke rol heeft het management?
Een directiebeoordeling ISO 9001 wordt door het topmanagement van een bedrijf uitgevoerd. Dat betekent niet dat de directie alles zelf moet uitvoeren. Zo worden de voorbereiding en de vastlegging ook vaak uitbesteed aan een andere organisatie die hierin gespecialiseerd is. Wanneer je die twee taken uitbesteed aan een andere organisatie, blijft alleen de daadwerkelijke management review over, dit is altijd de verantwoordelijkheid van het topmanagement van de organisatie.
De rol van de kwaliteitsmanager
De kwaliteitsmanager kan voor zowel het aanleveren van de input als bij het proces rond de totstandkoming van de output een coördinerende taak hebben. De kwaliteitsmanager hoeft hier ook niet alle taken zelf uit te voeren. De feedback voor de directiebeoordeling kan vergeleken worden via afdelingen en het verslag van de management review kan weer opgesteld worden door bijvoorbeeld een managementassistent. De kwaliteitsmanager heeft als rol op te zorgen dat de samenwerking tussen verschillende afdelingen goed verloopt.
Wat doe je met de input?
Als je de input als bedrijf binnen hebt en de review plaats heeft gevonden is het tijd om de conclusies, verbetermaatregelen en besluiten vast te leggen. Het is een advies om al deze verbetermaatregelen op te nemen in een verzameloverzicht. Wanneer je dat doet kan je de voortgang voor het komende jaar systematisch monitoren. Door dit zo netjes bij te houden, kun je de directiebeoordeling het jaar erop weer heel eenvoudig uitvoeren.